48. Reklam för åldringar.


Av Jesper Lange.

                         
(OBS! Ej korrekturläst. Se upp för danska uttryck och dansk meningskonstruktion).

Gustaf Cederblad Skugge:
40 % av den vuxna befolkningen är över 50 år. Det visste ni kanske inte? Det är ingen att skämmas för. Reklambranschen visste det inte heller tills nyligen.
Men nu vet dom och resultatet är en ny reklamvåg som kallas för "Femti-plus". Reklamvågen riktar sig till åldersgruppen 50-60 år och pensionärerna. Dessa grupper har nämligen fler pengar att konsumera för än andra. Ungarna har flyttat hemifrån, huset färdig-amorterat och dom är för gamla för att gå på krogen. Och 80 % av förmögenhetsvärdet finns i händerna på folk som är över 50 år.
Men ... i reklamen har äldre folk bara visats som kraftlösa och patetiska idioter. Och de syns bara i tre sammanhang: trapphissar, trädgårdsprodukter och larmsystem. Och inkontinensskydd kan jag tillägga för egen räkning även om det inte står så i mina papper. Det var något med en tant i en handelsträdgård som ...
(tankspritt, lyssnar till kontrollen)
... jamen ...
(äter upp sin irritation och säger till tittarna)
Och allt detta ska det nu bli förändring på. Ni ska nu få se några glimtar från den nya och annorlunda reklamen.

(Klipp till reklam. I bild syns en work-out gångmaskin av typen "löpande band". Närbild av produkten. Inga människor. På sidan av apparaten står det "ISS Care".

Reklamröst:
... bli din för bara 38.000 kronor plus moms för Femti-Plus medlemmar. Nu behöver du aldrig mer gå utan för en dörr. Du behöver aldrig mer oroa dig för din handväska på mörka gator och torg. Gör som Evelyn: skaffa dig din egen överfallsfria workout hemma.
(Klipp till glad äldre tant i hatt och klassiska ytterkläder på gångmaskinen. Hon gör en underbar workout ... med sin rulator).

(Klipp tillbaka till DHH-studion).

Gustaf Cederblad Skugge:
Ett annat område är gympan som inte längre bara är för de unga och vackra.

(Klipp till reklam. Exteriör. Trädgård. Äldre dam. Halvtotal. Även hon i glasögon, hatt och klassiska ytterkläder och käpp).

Äldre tant:
... fått livslusten tillbaka efter att min man dog i somras. Tack vara "Geri-Stuts".
(Klipp till mycket stor trampolin - på sidan en stor skylt "ISS Care" - och en duktig stunt-kvinna i samma kläder som den äldre kvinnan. Hon hoppar kanonhögt med käppen i handen, slår saltomortaler, vrider och vänder sig och talar samtidigt. Bredvid trampolinen står kvarterets barn och tittar beundrande på).
Det här har jag på alltid drömt om. Om gubben bara kunde se mig nu. Men han skulle kanske bara få en ny hjärtattack. Hopplaa!
(vinkar mot himlen)
Tjenare Johannes! Hur mår du? Jag mår bra!

(Klipp tillbaka på fast mark. Mysigt, gulligt. Hon har huvudet placerat nära barnens huvuden)
Och så har jag fått många nya unga vänner på köpet! Allt detta kan "Geri-Stuts" göra även för dig. För bara 19.699 kronor ... om du är "Femti-plus".

Pojke:
Men tant Anna. Hur faaan gör du en 360?

Äldre tant:
Det är hur lätt som helst. Kom ska jag visa dig.

(De börjar hoppa mycket högt tillsammans i trampolinen).

Äldre tant:
(skriker)
NU!

(Klipp tillbaka till DHH-studion. Vi ser aldrig 360:an).

Gustaf Cederblad Skugge:
(a la Claes Elfsberg)
Vi får hoppas det gick bra det där. Och hjälm vore kanske inte dumt. Till barnen åtminstone.

(G C Skugge fortsätter med en annan nyhet)

__  __  __



© Jesper Lange, 8.11.1997.



Förra texten    Index    Nästa texten


Länkar till enstaka texter: 1   2   3   4   5   6   7   8   9   10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159

Index för TV-sketcher
Index för radiosketcher
Home

E-mail: jesper.lange@gmail.com