63. Blir vi lurade av hemelektronikbranschen?


Av Jesper Lange.

                         
(OBS! Ej korrekturläst. Se upp för danska uttryck och dansk meningskonstruktion).

Gustaf Cederblad Skugge:
Hemelektronibranschens nattöppet har gått hem hos konsumenterna. Men vid närmare granskning visar det sig att de låga priser finns kvar i veckor efter. Är detta ett sätt att lura vi konsumenter till dyra impulsköp?
Jag ska säga välkommen till Susanne Martin från Konsumentverket.
Ja, blir vi lurade?

Susanne Martin:
(ursnygg solariebrun tjej, 27 år, skylt: "Susanne Martin, Konsumentverket")
Jarrh... jag kan förstå om folk känner det så. Men huruvida man blir vilselett i marknadsföringslagens bemärkelse är jag inte säker på.

Gustaf Cederblad Skugge:
Men om man nu säger att det här priset gäller bara i kväll då blir man väl vilselett?

Susanne Martin:
(hon är inte bara snygg hon är också skärpt i huvudet. Nu talar hon rasande fort. Så fort att G C Skugge inte - och inte heller tv-publiken - hänger med i resonemanget. Publiken får inte ha någon chans för att förstå. Men det kommer vi till efteråt. Den följande texten brister i argumentationslogik mot slutet och det ska den. Skådespelaren måste ge intryck av att det är helt logiskt och mycket klart tänkt)
Ja, man kan tycka det. Alltså: utgångspunkten i marknadsföringslagen är att reklamen ska var sann och att näringsidkarna ska kunna styrka dom påståenden man gör i sin marknadsföring och om man tar ett objekt som kampanjpriser eller liknande så är det klart så ska det vara ett kampanjpris just då - det ska va - det ger intryck av att det är särskilt förmånligt - att det kanske har sänkt i relation till ett tidigare pris - högre pris - och kan näringsidkaren visa det då är det ju inte vilseledande vid marknadsföringstillfället, det är det vi tittar på men att man sen fortsätter att marknadsföra just dom här priserna, dom sänkte, i relation till det tidigare priset före näringsidkarens marknadsföringstillfälle, om det inte är så då det är inte säkert att man då säger att det är vilseledande även om priset då har gått upp, relativt vill säga, jämfört med tidigare. Och senare.

Gustaf Cederblad Skugge:
Mmmm! ... Priserna får alltså falla efteråt?

Susanne Martin:
Ja! Och nej!

Gustaf Cederblad Skugge:
?...

Susanne Martin:
Ja det beror ju helt på omständigheterna vid näringsidkarens marknadsföringstillfälle som jag sa.

Gustaf Cederblad Skugge:
Kan det här sägas på ett enklare sätt så tittarna får helt klart för sig vad som gäller?

Susanne Martin:
(Nu går det också snabbt, men här hänger vi alle med)
Jo: om jag säger till min kille: i kväll vill jag älska och älska och älska hela natten och vi då gör det och sen sover vi bara två-tre timmar och sen på morgonen vill jag älska igen och då blir det både bättre och längre typ han kommer for sent till jobbet och jag också för min del men vi var överens om att det var även bättre än på natten, är det ju inte så att jag ljög på kvällen när jag lovade lång och god sex för det var ju sant vid det tillfälle - marknadsföringstillfälle om du vill då - trots att vi hade bättre sex på morgonen - fattar du? - då fick han ju en större upplevelse typ rabatt och det strider ju inte mot första samlaget det vill säga kampanjpriset eller hur?

Gustaf Cederblad Skugge:
Ja nu fattar jag. Dåså. Tack för att du kom hit i kväll!

Susanne Martin:
Tack själv!

__  __  __



© Jesper Lange, 11.11.1997.



Förra texten    Index    Nästa texten


Länkar till enstaka texter: 1   2   3   4   5   6   7   8   9   10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159

Index för TV-sketcher
Index för radiosketcher
Home

E-mail: jesper.lange@gmail.com